Dlaczego warto jeść orzechy?

orzechy laskowe

Dlaczego warto jeść orzechy?

Orzechy są coraz bardziej docenianym produktem spożywczym – nie tylko ze względu na ich bogactwo wartości odżywczych, lecz także związanych z nimi korzyści zdrowotnych. Co prawda są one wysokokaloryczne i zawierają dużą ilość tłuszczu, jednak są to korzystne dla zdrowia nienasycone kwasy tłuszczowe, a już niewielka ich ilość może zmniejszyć ryzyko różnych chorób. Orzechy jako przekąska, dodatek do dań, czy masło orzechowe? Zdrowe, o właściwościach antyoksydacyjnych, bogate w składniki mineralne i witaminy.

Wartości odżywcze w orzechach


Orzechy są przede wszystkim bogatym źródłem witamin z grupy B, witaminy E, K, a także białka i błonnika. Zarówno orzechy w wersji nieprzetworzonej, jak i naturalne masło orzechowe – dostarcza cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych o właściwościach przeciwzakrzepowych i obniżających poziom cholesterolu we krwi. Ponadto zawierają mnóstwo cennych składników mineralnych, takich jak: magnez, potas, czy selen. Mimo ich wysokiej wartości energetycznej spożywanie orzechów w umiarkowanej ilości nie wpływa na przyrost masy ciała.

Dlaczego warto spożywać orzechy?

Nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w orzechach wykazują ochronny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Doskonale sprawdzają się w profilaktyce miażdżycy, chorób serca oraz innych dolegliwości ze strony układu krwionośnego. Spożycie garści orzechów dziennie pomaga zmniejszyć ilość cholesterolu we krwi, wpływając tym samym pozytywnie na metabolizm i zmniejszając stan zapalny w organizmie. Orzechy mają także wysoki potencjał antyoksydacyjny. Jedzenie orzechów dodatkowo wzmacnia układ nerwowy, korzystnie wpływając na pracę mózgu, a także zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, zawału, udaru, czy niektórych nowotworów. Selen, znajdujący się w dużej ilości w orzechach brazylijskich niesie wiele korzyści dla mężczyzn, gdyż pomaga w profilaktyce raka prostaty.

Jak jeść orzechy?

masło orzechowe
Według zaleceń zdrowia publicznego dzienna porcja orzechów do spożycia wynosi około 30-40 gramów – tyle, ile mieści się na dłoni. Spożywane orzechy mogą stanowić np. dodatek do sałatki, owsianki, czy innego dania. Doskonale sprawdzą się jako przekąska między posiłkami. Można je spożywać także w formie pasty – na razowym pieczywie lub jako dodatek do dań. Zdrowe masło orzechowe nie powinno zawierać żadnych zbędnych dodatków i konserwantów.

Regularne spożywanie orzechów w zalecanych porcjach przynosi wiele korzyści zdrowotnych i skutecznie poprawia stan zdrowia. Zmniejszają ryzyko powstania chorób serca i układu krwionośnego, a także cukrzycy. Zawierają wiele drogocennych składników odżywczych i można je spożywać na wiele sposobów – masło orzechowe naturalne, jako dodatek do dań lub przekąska. To smaczny i pożywny dodatek do zdrowej, zbilansowanej diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *